Szeretettel köszöntelek a AGRÁRIUM KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kiss István
AGRÁRIUM KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a AGRÁRIUM KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kiss István
AGRÁRIUM KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a AGRÁRIUM KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kiss István
AGRÁRIUM KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a AGRÁRIUM KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kiss István
AGRÁRIUM KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A traktorok kiválasztási szempontjai
Az univerzális traktorok széles termék skáláján megjelenik a traktorok
tervezésének, illetve gyártásának egyik legfontosabb eleme, a megfelelő
belsőégésű erőforrás kiválasztása és beépítése. A világpiacon nagyon sok
gyártó kínálja a különböző teljesítménykategóriájú, lökettérfogatú és
méretű motorokat.
A gazdálkodói oldalon megjelenő igények kielégítéséhez valamint a
különböző jogi szabályozók (pl. környezetvédelmi előírások) betartásához
igen nagy elvárásoknak kell megfelelni. A gyártók egy része a saját
motorjait építi be a traktorcsaládok tagjaiba, míg másik részük a piacon
meglevő, jó nevű minőségi belsőégésű motorgyártó termékeit telepíti a
különféle teljesítményszintű traktorokba.
A traktor motorok fejlesztése a gyártók körében is komoly
versenyhelyzetet okoz napjainkban is. Az univerzális traktorok
motorjának teljesítménye minden kategóriában növekszik, nő a motorok
nyomatéki rugalmassága és csökken a fajlagos hajtóanyag fogyasztásuk.
Ezzel együtt a motorfejlesztések terén is jelentős szerephez jutott az
elektronika. Az elektronikus vezérlésű elemeket már a kisebb (60 kW)
teljesítményű traktoroknál is egyre gyakrabban alkalmazzák, ugyanakkor a
150 kW feletti kategóriában pedig már napjainkban is elterjedten lehet
találkozni vele. A korszerű univerzális traktorok jellemzője, hogy 4-6-8
hengeres közvetlen befecskendezésű, legtöbb esetben turbófeltöltővel
szerelt korszerű dízel motorok, melyek eleget tesznek a káros anyag
kibocsátási szint – EU normák által előírt – követelményeinek is.
Égéstér kialakítások
A traktorokba épített dízel motoroknál a keverék a hengertérben alakul
ki, ezért belső keverékképzésűek. Az állandó mennyiségű beszívott
levegőhöz a motor mindig a terhelésnek megfelelő mennyiségű gázolajat
porlasztja, így a keverék minősége változik, tehát minőségi
szabályozású.
A keverékképzés két eltérő rendszer alapján működhet:
1. A térfogati keverékképzésnél a beporlasztás a hengertér kialakítás
segítségével áramlásba hozza levegőt, ebbe a levegőáramba porlasztjuk az
üzemanyagot, és így létrejön a gázolajszemcsék és a levegő egyenletes
keveredése.
2. A hártyás keverékképzésnél a beporlasztás a dugattyú vagy a henger
egy meleg pontjára történik, és a gázolaj onnan fokozatosan elpárologva
keveredik el a levegővel.
Az égési folyamat eredményeként maximális teljesítményt, minimális
fajlagos fogyasztást és károsanyag-kibocsátást szeretnénk elérni a
motornál. Ezért mindig több levegőt szívunk a hengertérbe, mint amennyi a
tökéletes égéshez szükséges, ezért állandó légfelesleggel (a=1,4)
üzemel a dízel motor. A légfelesleg megmutatja adott mennyiségű gázolaj
tökéletes elégetéséhez szükséges levegőmennyiség (Lelm) és a valóságosan
beszívott levegő mennyiség (Lval) arányát. Ha a>1 akkor több levegő
áll rendelkezésre, mint amennyi szükséges a tökéletes égéshez.
Az osztott égéstereket kedvezőtlen felület-térfogat arány jellemzi, ami
elsősorban az égéstér kialakításából adódik. Az adott térfogathoz nagy
felület tartozik, ami növeli a motor hőveszteségét. Ezekből következik,
hogy elő kell melegíteni az égésteret ahhoz, hogy az indítási
körülményeken javítani tudjunk. Ezért izzító gyertyát kell beépíteni,
mely indítás előtt pár másodpercig előmelegíti az előkamrát, ezzel is
elősegítve az öngyulladás folyamatának elindítását és az égés
kialakulását.
Az osztatlan égéstereket az osztotthoz képest a jobb felület-térfogat
arány viszony jellemzi, mivel az égéstér nem a hengerfejben került
kialakításra, hanem a dugattyú tetején vagy a dugattyúban egy kamraként.
Az égéstér kialakítás különlegessége, hogy nem szükséges izzító
gyertyát alkalmazni. A kompresszió-viszony kisebb és az utólagos
porlasztás jelensége sem figyelhető meg. A keverékképzés feltételei
azonban rosszabbak az osztott égésterekhez képest. Ezekből következik,
hogy zajosabb járás jellemzi őket. A befecskendezési nyomás növelésével a
zajosabb járás csökkenthető.
Állandó motorteljesítmény és motor rugalmasság
A korszerű belsőégésű dízel motorok fő jellemzője az állandó
teljesítményszint, ami akár 500-600 min-1 fordulatszám tartományban is
tartható és a viszonylag magas nyomaték rugalmasság (~30-40%). E két
jellemző biztosítja, hogy az erőgép-munkagép kapcsolatban a teljesítmény
és nyomaték viszonyok összhangban legyenek egymással.
Korszerű traktor motor felépítése
A korszerűsítések nemcsak a terhelési szint növelését tűzték ki célul,
hanem fontos megközelítés, hogy a traktoros munkák igényeihez
igazították a motor teljesítményjellemzőit is. Ez jelentkezik a kitolt
szervizciklusok idejében, a csökkenő káros anyag kibocsátásban, a
fajlagos hajtóanyag felhasználás csökkentésében illetve a motorok
élettartamának növekedésében.
A traktor dízelmotorok fejlesztésének egyik eredménye a nyomatéktartalék
vagy a klasszikus terminológiával, a rugalmasság növelése. A
rugalmasság növelése ma már olyan mértéket ér el, hogy csökkenő
motorfordulatszám mellett is a motor teljesítménye a névleges értéken
marad vagy még kismértékben növekszik is, amit a nyomaték igen jelentős
növelésével lehet elérni. Ezért ezeket a motorokat állandó teljesítményű
motoroknak is nevezzük.
A nyomatéktartalék javulásával párhuzamosan, éppen az elektronikus
vezérlő rendszerek bevezetésének másik eredményeként javult az egységnyi
motor hengerűrtartalomból nyerhető teljesítmény nagysága is. Az új
fejlesztésű, elektronikus vezérlésű, korszerű motorok a hagyományos
erőforrásokhoz képest akár 30-40%-kal nagyobb, kW/dm3-ben kifejezett
fajlagos teljesítmény leadására képesek.
A motorfejlesztések területén a megjelentek a két teljesítményszintű
motorok, melyeknél az alacsonyabb teljesítményszint a nehéz talajmunkák
során alkalmazhatók jól (viszonylag egyenletes terhelés biztosítható), a
magasabb teljesítményszint alkalmazására a TLT-hajtást igénylő
munkáknál és a szállítás során kerülhet sor, főleg azoknál a munkáknál,
ahol a tartalék teljesítményre váratlan terhelésnövekedés miatt lehet
szükség. A motorfejlesztéseknél elérték az 1,0 dm3/henger
térfogatméretet, így – változó teljesítményű turbófeltöltőkkel
kombinálva – maximálisan kihasználható a motor teljesítménye.
A dízelmotor fejlesztések egy újabb lépcsőfoka a több
teljesítmény-szinten üzemelő motor. Erre jó példa az elektronikus
befecskendezési rendszerek fejlesztése, mely a traktor üzemmódjától
függően, kétféle teljesítményszinten képes működni. Egy adott típust
vizsgálva: vontatási üzemmódban illetve nagy vonóerő igényű
munkaféleségekben (szántás) a motor maximális teljesítménye ~118 kW.
Ezzel szemben akkor, amikor a haladási sebesség, vagy a meghajtott
munkagép fordulatszám tartása a fontos (szállítás, TLT hajtású
munkagépek üzemeltetése), ~122 kW a maximális teljesítmény (ezzel együtt
meredekebb a motor nyomaték-görbe, azaz az előző beállításhoz képest
ugyanolyan mértékű terhelés változás hatására kisebb a fordulatszám
változás mértéke).
Dízel motorok feltöltési rendszere
A belsőégésű motorok teljesítménynövelési módjai lényegében három paraméter megváltoztatása köré csoportosíthatók:
* a lökettérfogat növelése,
* a fordulatszám növelése,
* a középnyomás növelése.
A középnyomás növelésének egyik lehetősége, hogy a gáztöltet alapját
képező levegő ne csak a dugattyú szívóhatása révén jusson be a motor
hengerébe, hanem valamilyen töltőberendezés (sűrítő) segítségével,
növelt nyomáson. Ez kettős hatással jár, egyrészt a munkaciklus eleve
magasabb nyomásszintre kerül, másrészt több levegő jut a hengerbe, ami
több hajtóanyag elégetését teszi lehetővé, a nagyobb mértékű hőközlés
fokozottabb nyomásnövekedést idéz elő. Ezzel ~25-50%-kal növelhető a
motor teljesítménye és néhány százalékkal javul az effektív (gazdasági)
hatásfok is.
A traktormotoroknál leggyakrabban a jól ismert szerkezeti kialakítású
turbófeltöltőket alkalmazzák. Működésének a lényege az, hogy a dugattyús
belsőégésű motorból távozó kipufogógáz forgásba hozza a turbinakereket,
ami közös tengelyen van a sűrítő járókerekével, ezáltal a sűrítő a
szívócsőbe a légköri nyomásnál nagyobb nyomással szállítja a levegőt.
Ennek további előnye a veszteségként számítandó energia egy részének a
felhasználása. A feltöltő nagyobb nyomásviszonyánál a sűrítés
felmelegedéssel is jár. A felmelegedett levegő sűrűsége csökken, ami
rontja a töltési fokot, valamint a motor hőterhelése is jelentősen
megnövekszik, ezért egyes konstrukcióknál a töltő levegőt visszahűtik
(intercooler).
A turbófeltöltők járókerekének percenkénti fordulatszáma több tízezer
illetve százezer feletti is lehet, ráadásul a forró (600-800 oC)
kipufogógáz hőterhelése is jelentős. Ezért a csapágyazásra, azok
kenésére, ezzel hűtésére különös gondot kell fordítani.
Feltöltős dízelmotoroknál – amelyek működésükből fakadóan is kedvezőbb
nyomatéki, teljesítmény és fogyasztási jellemzőkkel rendelkeznek –
viszonylag egyszerűen, a töltő jelleggörbéjének módosításával elérhető a
rugalmassági tényező növelése, az állandó teljesítményű
motorfordulatszám-tartomány megvalósítása. Ezt a megoldást kombinált
feltöltésnek nevezzük. A rugalmasság növelése és a széles fordulatszám
tartomány melletti állandó teljesítmény jellemzi az ilyen motor
működését.
Mint már említettük, a kombinált feltöltés lényege, hogy a feltöltő
hatása nem csupán a regulált (szabályozott), hanem a szabad ág jelentős
részére is érezteti hatását. Ennek következtében a motor nem fullad le,
hanem nyomatéka és ezzel rugalmassága jelentősen megnő. A rugalmassági
tényező 1,3-1,6 értékű is lehet.
Befecskendező rendszerek
A dízel motorok tüzelőanyag-ellátó rendszere alapvetően a tüzelőanyag
tartályból, a feltöltő (táp-) szivattyúból, a szűrőkből, a befecskendező
szivattyúból (adagoló), a befecskendező porlasztókból és az ezeket
összekötő csővezetékekből áll. A különböző gyártók természetesen eltérő
konstrukciójú elemekből állítják össze tüzelőanyag-ellátó rendszerüket,
azonban a fő elemek tekintetében illetve a velük szemben támasztott
követelmények azonosak. A belsőégésű motor kedvező hatásfokának
biztosításához a befecskendező rendszernek több követelménynek
együttesen kell eleget tenni:
* a motor mindenkori üzemállapotának megfelelő gázolaj mennyiség befecskendezése az égéstérbe,
* minden üzemállapot esetén megfelelő időben történjen a befecskendezés,
azaz optimális elő-befecskendezési szög beállításnál kezdődjön a
befecskendezés,
* az optimális égéshez a szükséges befecskendezési nyomás biztosítása,
* biztosítani kell a befecskendezés legkedvezőbb időbeli lefolyását.
A dízel motorok teljesítményét egy adott motor fordulatszámon a
befecskendezett adag nagysága határozza meg, míg a változó terhelés
hatására állandó adagmennyiség mellett a motor fordulatszáma változik. A
terhelés csökkenése a fordulatszám növekedéséhez vezet, ami
olyanmértékű is lehet, hogy a motort a maximális igénybevételnek teszi
ki. Ennek elkerülésére a motor meghatározott fordulatszámának elérését
követően a befecskendezési adag mennyiségét csökkenteni kell. A másik
kritikus fordulatszám az alapjárati fordulatszám, amikor a
befecskendezett tüzelőanyag mennyiségét szabályozni kell. A
mezőgazdaságban használt erőgépek teljes üzemi tartományában szabályozni
kell a befecskendezett tüzelőanyag mennyiségét. Az összfordulatszám
szabályzóval ellátott befecskendező szivattyúknál az adagoló
állítókarjának helyzete egy fordulatszámot határoz meg, így ezzel a
beállítással a fordulatszámot un. előválasztással határozzuk meg. A
fordulatszám szabályzó az alapjárati és a maximális fordulatszám közötti
teljes tartományban szabályoz.
Az egy ciklusban befecskendezendő tüzelőanyag mennyiségét több tényező
is befolyásolja. Így a gázkar állása, azaz a motor fordulatszáma, a
beszívott levegő nyomása, a tüzelőanyag hőmérséklete és a motor
hűtőközegének hőmérséklete. Ezek alapján a motor maximális adagnagyságát
minden üzemállapotban befolyásolják a káros anyag kibocsátás –
előírásokban meghatározott – határértékei, a motor megengedett
legnagyobb fordulatszáma, a hengertérben levő gáznyomás és a hőmérséklet
határok. A motor alkatrészeinek mechanikai és hőigénybevétele is
korlátot szab a legnagyobb befecskendezhető adagmennyiséggel szemben. Az
égéstérben lezajló égésfolyamat során keletkező gyors nyomásnövekedés
és a magas égési nyomások a forgattyús hajtómű számára jelentenek
nagyfokú mechanikai igénybevételt, míg a kipufogógáz hőmérsékletének
korlátozása a motor és kipufogó rendszer alkatrészeinek védelme miatt
szükséges.
A motor működéséből fakadó feladatok ellátására a hagyományos mechanikus
elemek korlátozott működésre képesek, így a hozzájuk kapcsolt
elektronikus szabályozás lehetővé teszi az igényelt pontosságú
motorvezérlést és irányítást. Az elektronikus irányítású dízel
befecskendezési rendszerek többféle megjelölését is alkalmazzák (pl.
EDS-Elektronische Diesel Steuerung; EDC-Electronic Diesel Control;
ECD-Electronically Controlled Diesel System; EPIC-Electronically
Programmed Injection System, stb.).
Az elektronikus dízelszabályozási rendszerekig vezető utat a
dízeladagolással szemben a mennyiségileg és minőségileg folyamatosan
növekvő igények kielégítése jellemezte. Az összeépített műszaki
megoldások hagyományos elemekből kerülnek felépítésre, azaz a
mechanizmusokban hidraulikus, pneumatikus, elektromágneses úton
működtetett beavatkozók segítették megvalósítani az illesztési
feladatokat.
Az elektronikus dízel szabályozási rendszerektől elvárjuk, hogy finom
szabályzású, minél több befolyásoló szabályozó paramétert
figyelembevevő, nagy tűrőképességű elemekkel működjenek hosszú
élettartammal. Az elektronikus dízel szabályozási rendszerek három fő
részre oszthatók:
* jeladók, érzékelők: mérik a működést befolyásoló tényezőket, melyeket
felhasználva történik az adatfeldolgozást, az egyes fizikai
mennyiségeket villamos jellé alakító érzékelők feladatuk alapján
többféle elven működhetnek (pl. változó, illetve változtatható
ellenállások, indukciós jeladók, fordulatszám érzékelők,
nyomásérzékelők, stb.);
* vezérlő egység: az az elektronikus berendezés, mely a teljes rendszer
irányítását végzi, tárolt programja biztosítja a motor aktuális üzemi
állapota alapján az előállított kimenő jeleket, ezek működtetik a
különféle beavatkozókat;
* beavatkozó elemek: segítségével működtethetők a befecskendező
egységeket az irányító egység jelei alapján, feladatuk a
mennyiségszabályozás, az elő-befecskendezés állítás, a kipufogógáz
visszavezetés, izzító rendszer működtetése.
A dízel motorok minőségi szabályzásúak, mivel a motor kimenő jellemzőit a
tüzelőanyag adagmennyiségével lehet szabályozni. Ez az adagmennyiség
meghatározza a légfelesleg tényezőt, valamint a keverési arányt. A
befecskendezés elektronikus szabályzásával az alábbi jellemzőket
változtatjuk, illetve befolyásoljuk:
· befecskendezett tüzelőanyag mennyiség (dózis),
· előbefecskendezési szög illetve a befecskendezés kezdete,
· levegő töltőnyomás (turbó feltöltős motoroknál),
· a kipufogógáz visszavezetés mértéke.
A dízelmotorok optimális üzemállapotának eléréséhez e fenti tényezők
összehangolására van szükség a teljes üzemeltetési tartományban.
Az elmúlt években egyre inkább terjed nagyteljesítményű motorok esetén a
nagy befecskendezési nyomással rendelkező (ún. Common Rail) közös
tüzelőanyag csatornás rendszerek alkalmazása illetve a befecskendező
szivattyú és a porlasztó egybeépítése. E konstrukciós megoldások révén
lehetőség adódott a befecskendezési nyomás növelésére is (~1000-1500
bar), s ezzel tökéletesebbé tehető az égés lefolyása az égéstérben.
A tüzelőanyag tartályból előtápszivattyú juttatja a tüzelőanyagot a fő
szűrőn keresztül a nagynyomású szivattyú egységbe. Ez ~1500-1800 bar
nyomással szállítja a tüzelőanyagot az elosztócsőbe. A motor aktuális
üzemállapotának megfelelő nyomás értékét a központi elektronika
szabályozza, míg az elosztócsőben levő pillanatnyi nyomásértéket egy
piezoelektromos érzékelővel méri.
A befecskendezés az elektromágnessel működtetett befecskendező szelep
nyitásakor kezdődik és a szelep zárásáig tart. Ebből is látható e
rendszer előnye, a befecskendezés kezdeti értéke széles tartományban
változtatható, a befecskendezés időbeli lefolyása az adagmennyiségek és a
befecskendezés időtartamának pontos kialakítása lehetséges, sőt az
utóadagok befecskendezésére is van lehetőség. A befecskendezési nyomás
szabadon választható, alacsony fordulatszámon és kis terhelés mellett
is, a befecskendező fúvókákon a teljes elosztócső nyomása jelenik meg,
nem csak a nyitónyomás. A befecskendezett tüzelőanyag mennyiségét a
nyomás és a befecskendező szelep nyitvatartási ideje együttesen
határozza meg.
A közös nyomásterű rendszerekben alkalmazott nagynyomású szivattyúk feladata az elosztócsőben szükséges nyomás előállítása.
A hazai piacon található traktortípusok közül a fontosabb
motorfejlesztéseket végrehajtó gyártók típusait ismertetjük a
következőkben:
A CLAAS cég a korábbi évtizedekben a betakarítógépek európai piacán,
mint az egyik nagy piacvezető vett részt. Számos olyan konstrukciós
megoldás és piaci-gazdaságossági megfontolás vezette arra, hogy az
erőgépek piacán is megjelenjen. Ma már elmondható, hogy több piaci
próbálkozás és kapcsolatkeresés után modern technológiai elemeket is
felvonultató erőgép kapacitást tud a gazdálkodók számára biztosítani. A
CLAAS és a RENAULT kooperációja alapján az univerzális traktor családok
között is megtalálta a megfelelő erőgépeket. Az ARES traktorcsalád 4
hengeres motorral rendelkező tagjai 90-110 LE teljesítménykategóriában
találhatók. A CELTIS család tagjai a 72-100 LE beépített motor
teljesítményüket 4 hengeres motoroktól kapják. A CLAAS cég NECTIS
családja az ültetvénytraktorok kategóriájában jelenik meg 3 különböző
kivitelben. Mindhárom kivitel azonos motorteljesítményű gépcsaládokkal
rendelkezik az 54-99 LE között.
A FENDT cég megtartva korábbi fejlesztéseit (VARIO) korszerű kialakítású
traktorokkal jelentkezik az univerzális és nehéz univerzális
traktorkategóriákban. A MAN motorokkal szerelt erőgépek nagy
hengerűrtartalma modern elektronikus befecskendező rendszerekkel
párosítva kedvező fajlagos hajtóanyag fogyasztást biztosít. Az
elektronikus befecskendező rendszer optimális munkapontot keres minden
munkaművelethez a haladási sebesség és a terhelés függvényében. Az
állandó teljesítmény szint és a magas nyomaték rugalmasság a család
minden tagjánál megtalálható. A Fendt első gyártóként alkalmazta a
hengerenkénti 4 szelepet, melyet kombinált a 6 furatos befecskendező
fúvókákkal, így hatékony, 1400 bar-os befecskendező rendszert (szivattyú
– vezeték – fúvóka) alkalmaz. Ez az egyedi befecskendező rendszer
alacsony 2100 min-1 névleges motorfordulatszámot biztosított a konkurens
termékekkel szemben.
A JOHN DEERE cég által képviselt irányvonal megmaradt a már ismert
megbízható erőgépek vonalán, azonban az újabb fejlesztések nemcsak a
traktorokat, hanem a teljes gyártmány palettát érintik. A traktoroknál a
korábbi fejlesztési megoldások (pl. Common Rail, két teljesítményszintű
motorok stb.) mellett a két fő irány tekinthető előrelépésnek: az
erőgépeket a többi jól ismert géppel komplex technológiában alkalmazzák.
Ezzel a megválasztható erőgép teljesítmény szint is optimalizálható a
különféle munkavégzések során, másrészt megjelentek a környezetvédelmi
és káros anyag kibocsátási szinteket messzemenően szem előtt tartó
motorfejlesztések, minek eredményeként a PowerTech motorok Tier 3
minősítéssel rendelkeznek. E motorok fő paramétereikben megegyeznek a
korábbi Tier 2 minősítésű motorokkal, melyek azonban nemcsak a
traktorokba, hanem a gyártó összes erő- és munkagépébe beépítésre
kerülnek. A PowerTech Plus motorok fő jellemzői – teljesítményszinttől
függetlenül – a következők:
· minden hengerhez 4 szelep tartozik,
· közös tüzelőanyag csatornás, nagynyomású befecskendező rendszer,
· elektronikus befecskendező-rendszer vezérlés (ECU),
· változtatható geometriájú turbófeltöltő,
· égést és keveredést elősegítő dugattyú kialakítás.
A LANDINI traktorok a család korábbi tagjainak (Mistral, Mythos)
megtartása mellett új konstrukciós megoldásokkal is megjelentek.
A Powerfarm család a kisebb teljesítményű 60-105 LE-s Perkins motorokkal
szerelt univerzális erőgépeket foglalják magukba. Az Alpine család
tagjait 3 teljesítményszinten (65-75-85 LE) forgalmazzák, melyek
elsősorban – a nevéből eredően is látható – a dombos, vagy hegyvidékek
ideális gépei lehetnek. Újdonság még a palettán a Rex család, mellyel a
60-105 LE közötti teljesítményszintű Perkins motorokkal a kertészeti és
gyümölcs kultúrákban lehet megfelelő munkákat ellátni.
Az MTZ traktorgyár is korszerűsíti az európai piacra kerülő
gyártmányait. A több típust magába foglaló család (920.3, 952.3, 1025.3,
1221.3, 1552.3) a korábbi változatú gépek korszerűbb változataiként
jelentkezik. A 4 és 6 hengeres traktorok motorjai a korábbi típusok
második generációját mutatják, melyek már rendelkeznek turbófeltöltővel
is. Fő változást mutat a kedvezőbb fajlagos hajtóanyag felhasználás is
250-260 g/kWh.
A CNH csoport által felvonultatott traktor típusok is rendelkeznek a
traktorokkal szemben támasztott elvárások során feltüntetett
konstrukciós megoldások mindegyikével. A kétszintű, állandó
teljesítményszintű, Sisu, Iveco és Cummins motorok állandó
teljesítménnyel rendelkeznek (~500-600 min-1 fordulatszám tartományban),
nagy a motor rugalmasságuk és hatékony működést mutatnak többféle
kialakítású erőátviteli rendszerrel.
A most piacra kerülő 8,3 literes motorokkal szerelt T8000-es széria 3
modellje – Tier III-as káros anyag kibocsátási szabályozásoknak
megfelelő – 248-303 LE névleges és 281-337 LE maximális teljesítményt
mutat. A magas nyomású (Common Rail) közös nyomócsöves üzemanyag
befecskendezési technológia biztosítja az optimális üzemanyag
felhasználást, a hatékony motorüzemet és a 3-fázisú befecskendezést, ami
lágyabb járást is eredményez.
A ZETOR traktoroknál a gyártó saját konstrukciójával igyekszik
megfelelni a gazdálkodói igényeknek. Két jól elkülönülő csoportban
gyártják a korszerű traktormotorokat:
* a ZETOR I sorozat tagjait és
* a ZETOR III sorozat tagjait.
A ZETOR I sorozatban soros elrendezésű, 3- vagy 4-hengeres kivitelű,
közvetlen befecskendezésű dízel motorok találhatók. A szívó illetve
turbófeltöltővel szerelt motorok névleges teljesítménye 33-57 kW között
változik. A motorok alacsony kipufogógáz emisszió kibocsátással is
forgalomba kerülnek, ami megfelel az EEC követelményeknek is, e motorok
névleges teljesítménye 30-57 kW.
A ZETOR III sorozat tagjainál is soros elrendezésű 3- vagy 4-hengeres
kivitelű, közvetlen befecskendezésű dízel motorok szerepelnek. A motorok
normál szívórendszerű turbófeltöltővel és intercooler-rel szerelten
kerülnek forgalomba. Így a III sorozat tagjainak névleges teljesítménye
52-76 kW között változik. A 4-hengeres motorváltozatokat nagy
teherbírású tengelykapcsolóval és hidegindító rendszerrel együtt is
forgalomba helyezik. Az alacsonyabb kipufogógáz kibocsátású motor
változatoknál a névleges teljesítmény 48-76 kW között változhat.
Felhasznált források:
1. Dr. Szente M. – Dr. Vas A.: Mezőgazdasági traktorok elmélete és szerkezete. MGI könyvek 2. 2004.
2. Dr. Lakatos I – Dr. Nagyszokolyai I.: Elektronikus dízelszabályozás. NOVADAT kiadó. 1996.
Fülöp Z.: Belsőégésű motorok. Tankönyvkiadó, Budapest, 1990.
Bánszki Pál – Kassai Zsolt, Agrárágazat
|
|
Kiss István 1 hete új blogbejegyzést írt: Hungarikumok...
Kiss István 1 hete új blogbejegyzést írt: Az Év fája
Kiss István 2 hete új blogbejegyzést írt: Pasztinák
Kiss István 3 hete új blogbejegyzést írt: Ősgabonák...
Kiss István 3 hete új blogbejegyzést írt: A kutya
Kiss István 3 hete új blogbejegyzést írt: A ló testbeszéde
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Formula-1
MTZ jubileum
Hírbörze...
Húsfogyasztás...