Szeretettel köszöntelek a AGRÁRIUM KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kiss István
AGRÁRIUM KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a AGRÁRIUM KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kiss István
AGRÁRIUM KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a AGRÁRIUM KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kiss István
AGRÁRIUM KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a AGRÁRIUM KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kiss István
AGRÁRIUM KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 órája | M Imre | 0 hozzászólás
Elég lehet-e két közös főzés ahhoz, hogy elinduljunk a fenntarthatóbb
étrend felé? Egy hazai online főzőtanfolyam nyomán született kutatás
tapasztalatai szerint igen: a gyerekek és szüleik közösen készítettek
növényi alapú ételeket, ami sokaknál tartós változást indított el az
otthoni étkezési szokásokban. A Climate Smart Elephant és az ELTE PPK
Ember–Környezet Tranzakció Intézetének kutatása azt sugallja, hogy az
élményszerű tanulás és a főzési készségek fejlesztése sokat tehet a
növényi alapú ételek elfogadottságáért.
A cikk megírásában és a kutatásban közreműködő kutatócsoport tagjai:
Tóth Csenge, Groningen University Környezetpszichológia MA szakos
hallgató, Ágoston-Kostyál Csilla, ELTE PPK Ember-Környezet Tranzakció
Intézet, Dúll Andrea, ELTE PPK Ember-Környezet Tranzakció Intézet és BME
GTK Szociológia és Kommunikáció Tanszék, Jaczenkó László, Climate Smart
Elephant, Jakobovits Lili, ELTE PPK Pszichológiai Doktori Iskola és
Ember-Környezet Tranzakció Intézet, Soós Viktória, Climate Smart
Elephant, Szabó Zoltán Ábel, ELTE PPK Pszichológia Intézet, pszichológia
MA szakos hallgató, Varga Attila, ELTE PPK Ember-Környezet Tranzakció
Intézet.
Az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testületének (IPCC) 2022-es
jelentése szerint az egyéni szinten meghozott döntések akár 40–70%-kal
is csökkenthetik a globális kibocsátást az évszázad közepéig, ha a
változásokat rendszerszintű intézkedések is támogatják. Annak pedig,
hogy egyénként tegyünk a klímaváltozás ellen, egyik leghatékonyabb módja
az étrendünk megváltoztatása. Az élelmiszertermelés a világ
üvegházhatásúgáz-kibocsátásának körülbelül egynegyedéért felelős, ennek
pedig több mint a fele – legalább 53%-a – az állattartáshoz köthető. Még
szemléletesebbé válik a kép, ha megnézzük az élelmiszerek kibocsátás
alapján rangsorolt listáját: az első helyeken javarészt állati eredetű
termékek szerepelnek.
Ha áttérnénk egy főként növényi alapú, csak kis mennyiségben állati
összetevőket tartalmazó étrendre, jelentősen csökkenthető volna a
kibocsátásunk. Ráadásul az átállás iránti nyitottság is megvan: az EU
egy friss felmérése szerint az állampolgárok 85%-a hajlandó lenne
klímabarátabb módon étkezni.
Különböző élelmiszerek kibocsátása területhasználat-változás, tenyésztés (farm), takarmányozás, feldolgozás, szállítás, kiskereskedelmi kibocsátás, csomagolás és veszteségek szerint. A lista első felében zömében húsok és tejtermékek, míg az alsó régióban főként növényi eredetű ételek találhatóak. Az ábrát a szerző fordította. Forrás: Our World in Data
Az étrend változtatását nemcsak a bolygó, de egészségünk is meghálálja
A gazdasági növekedés nyomán egyre több cukorban és telített zsírokban
gazdag, feldolgozott étel kerül a boltokba és a tányérokra – különösen
hús- és tejtermékek formájában. Ez hozzájárul a túlsúly és a krónikus
betegségek terjedéséhez. Magyarországon például a gyerekek 25%-a
túlsúlyos vagy elhízott, a telített zsírok bevitele pedig az ajánlott
szint felett van, ami döntően tejtermékekből (31,4%) és húsfélékből
(22,5%) származik.
Mivel a gyermekkorban kialakuló szokások később nehezen változnak, az
oktatásnak kulcsszerepe van a szemléletformálásban. De nem elég az
információ: a puszta tájékoztatás ritkán vezet valódi
viselkedésváltozáshoz. Hatékonyabbak azok a módszerek, amelyek a
választási lehetőségek láthatóságát növelik – például ha jól látható
helyen kínálnak vegetáriánus opciókat, többen választják őket.
Étrendváltás — érdemes idejében belevágni
Korábbi kutatásunk azt mutatta, hogy a magyar lakosság körében a
húsfogyasztás visszafogása az egyik legkevésbé kedvelt zöld
életmódváltás. Ebből kiindulva azt feltételeztük, hogy a növényi ételek
vonzóbbá tétele, különösen gyerekkorban, nemcsak tudás-, hanem
készségszinten is, segíthet lebontani a húsfogyasztáshoz kötődő
kulturális kötődéseket: ez lehet az első lépés a növényi étrend
elterjedésének irányába.
Másképp fogalmazva: arra voltunk kíváncsiak, vajon növelhető-e a növényi
alapú étkezés gyakorisága, ha nemcsak felhívjuk a figyelmet az
alternatívákra, hanem azt is megmutatjuk, hogyan készíthetők el ezek az
ételek, és ezzel aktív részvételre ösztönzünk. A kutatás a Climate Smart
Elephantnak az EIT Food támogatásával zajló projektjéhez kapcsolódott,
melynek keretében egy kétalkalmas online főzőtanfolyam zajlott 10–12
éves diákok és szüleik részvételével. Az ELTE PPK Ember–Környezet
Tranzakció Intézete ennek a projektnek hatásvizsgálatába kapcsolódott
be.
A résztvevők saját konyhájukban, az általunk biztosított alapanyagokkal
készíthették el a növényi alapú recepteket. A program hatását három
időpontban mértük online kérdőívekkel: a tanfolyam előtt (2023.
május–június), közvetlenül utána (2023. május–július), majd a nyári
szünet után (2023. szeptember–október), hogy a hosszú távú hatásokat is
vizsgálni tudjuk. A kérdőívek az étkezési szokásokra, a húsfogyasztással
és növényi étrenddel kapcsolatos attitűdökre, valamint a tanfolyam
tapasztalataira kérdeztek rá. Összesen 389 fő töltötte ki a kérdőívet,
köztük 125 tanuló és 136 szülő a kísérleti, illetve 64 diák és 64 szülő a
kontrollcsoportban.
Kutatómenü: zabpalacsinta, babsaláta, tofurántotta
A főzőtanfolyam során a szülők és gyermekeik közösen készítettek el
különféle növényi alapú fogásokat egy tapasztalt séf irányításával. A
menü banános zabpalacsintát, hamis tofurántottát, mediterrán babsalátát,
babkrémet és tofus wrapet tartalmazott.
A visszajelzések alapján a program kifejezetten motiváló hatású volt: a
résztvevők többsége a tanfolyam után ismét elkészítette legalább az
egyik bemutatott ételt. A második mérési hullámban a kísérleti csoport
tagjai 0-tól 100-ig terjedő skálán értékelték, hogy milyen gyakran
főztek újra hasonló ételeket. A szülők átlaga 65,3, a gyerekeké 60 pont
lett.
Szintén kedvező fejlemény, hogy a résztvevők szerint az online alkalmak
után több zöldség került a tányérjukra, és általában is tudatosabban
étkeztek. A szülők zöldségfogyasztási pontszáma 59 , a diákoké 58,1
volt. Mivel a nyár végi utómérés eredményei nem mutattak visszaesést, a
program hosszú távon is hatással volt a résztvevők étkezési szokásaira –
szülőkre és gyerekekre egyaránt.
Nyitott szülők, konzervatív gyerekek
Érdekes különbség mutatkozott a diákok és a szüleik attitűdjeiben a
növényi étrenddel kapcsolatban. Az első főzőtanfolyam után mindkét
csoport biztonságosabbnak, környezetbarátabbnak és ízletesebbnek
tartotta a növényi alapú ételeket, mint korábban. Ugyanakkor a második –
hónapokkal későbbi – mérésnél már csak a szülőknél maradt fenn ez a
pozitív attitűdváltozás, a gyerekeknél nem volt kimutatható változás. A
statisztikai elemzés is megerősítette: a szülőknél három mérési időpont
között szignifikáns különbség mutatkozott az étrend megítélésében, míg a
gyerekeknél nem.
Ez arra utal, hogy a főzőtanfolyam hosszú távon a szülők nézeteit
formálta át, míg a gyerekek esetében inkább csak átmeneti hatást
gyakorolt. Ebben szerepe lehet annak is, hogy a gyerekek ízlése
általában konzervatívabb: nehezebben nyitnak új ízek felé, és
ragaszkodnak a megszokotthoz.
Mindez azonban biztató: már két alkalom elegendő volt ahhoz, hogy a
szülők körében tartós attitűdváltozás alakuljon ki – és mivel
végeredményben ők döntik el, mi kerül az asztalra, ez közvetve a
gyerekek étrendjét is befolyásolhatja.
A hús köszöni, tartja magát
A húsfogyasztással kapcsolatos attitűdök és szokások a főzőtanfolyam
hatására nem változtak érdemben. Sem a diákok, sem a szülők körében nem
volt kimutatható különbség a hús szerepének megítélésében a program
előtt és után. A résztvevők egy hétfokú skálán értékelték, mennyire
tartják fontosnak, hogy a hús jelen legyen egy átlagos hétköznapi,
hétvégi vagy éttermi főételben – az eredmények statisztikailag nem
változtak.
A hús iránti elköteleződést vizsgáló kérdések – például „Nem tudom
elképzelni, hogy felhagyok a húsfogyasztással” – szintén változatlan
hozzáállást tükröztek. Ez összhangban van korábbi eredményekkel, melyek
szerint a húsról való lemondás a legkevésbé elfogadott zöld életmódbeli
változtatás a magyar lakosság körében. Két workshop-alkalom tehát nem
bizonyult elegendőnek a mélyen gyökerező szokások átalakításához –
különösen ilyen kulturálisan érzékeny területen.
Összességében a főzőtanfolyamok hatékonyan ösztönözték a növényi alapú
ételek otthoni elkészítését. A program nyitottabbá tette a résztvevőket a
növényi alapú étrend iránt: ez megmutatkozott az étkezési szokások
átalakulásában és az új receptek ismételt elkészítésében. Bár a
húsfogyasztáshoz való hozzáállás nem változott érdemben, a
zöldségfogyasztás növekedése és a pozitív attitűdök kialakulása arra
utal, hogy már két online alkalom is képes lehet hosszabb távú változást
elindítani.
A hatás elsősorban a szülőknél volt tartós, míg a gyerekeknél inkább
átmeneti. Ez arra utalhat, hogy az online főzőtanfolyam a felnőttek
esetében bizonyul hatékonyabb eszköznek, a fiatalabb korosztály számára
pedig kiegészítő oktatási programokra is szükség lehet a hosszú távú
hatás eléréséhez.
A kutatás fontos tanulsága, hogy az étkezési szokások megváltoztatásához
nem elég pusztán ismereteket közölni – a főzéssel kapcsolatos készségek
fejlesztése legalább ilyen lényeges.
A növényi alapú étrend más alapanyagokat és főzési technikákat igényel,
ezért a recepteket meg kell ismertetni és megszerettetni a
célcsoportokkal. Ha szélesebb rétegeket szeretnénk a fenntarthatóbb
táplálkozás felé terelni, azt kis lépésekben, élvezetes élményekkel és
finom ételekkel lehet csak megvalósítani.
Bővebben: https://masfelfok.hu/2025/06/19/novenyi-alapu-fozes/
Szerző: Varga Attila | Pszichológus, a neveléstudományok doktora (PhD), az ELTE PPK Ember-Környezet Tranzakció Intézetében dolgozik habilitált egyetemi docensként. Fő kutatási területe az környezeti nevelés eredményességét befolyásoló pszichológiai és pedagógiai tényezők.
::::
Egyebek
|
|
M Imre 9 órája új blogbejegyzést írt: Növényi alapú főzés gyerekekkel – már két online alkalom is tartós változást hozhat
M Imre írta 1 napja a(z) Európai Év Fája blogbejegyzéshez:
Milyen módon támadja a gomba a fákat? Szabó József ...
M Imre írta 1 hete a(z) Európai Év Fája blogbejegyzéshez:
Hat év alatt 20 millió eurót oszthat szét az újrainduló ...
Kiss István 2 hete új blogbejegyzést írt: Kakukkfű
M Imre írta 3 hete a(z) Víz világnap blogbejegyzéshez:
2023-ban az akkumulátorgyárak által generált parlamenti vitán...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Kutatók Éjszakája
Hajdina
Étrend-kiegészítő útmutató
Ősgabonák...